konsument.blogg.se

Inlägg om produkter, tjänster och kundservice i vardagen.

Seat Leon FR Hybrid

Kategori: Allmänt, Bil

(null)

Trevlig bil i Golf-klassen med liten bensinmotor och litet batteripack för antingen hybrid, el eller bensinkörning.
Lättkörd, ser bra ut och med bra växling mellan el och bensinläget. Mest troligt är det samma drivlina som Golf GTE. Men Leon är rymligare och i mitt tycke snyggare.
De viktigaste reglagen sitter som de ska men ljus, klimat och sätesvärme är knöligt att nå. 
Efter tre veckor har jag fortfarande inte förstått hur laddningen går till men det verkar svårt att ladda till typ 80% direkt om man inte talar om när man ska åka nästa gång. Detta är min första laddhybrid men det verkar som att den drar dubbelt så mycket el per mil som min rena elbil. Antar att det beror på hybridsetupen där både el och bensinmotorn driver fram.
Bagageutrymmet är inget att hurra för då golvet är höjt för att få plats med batteriet.

Uppdatering:
Fortsatt trevlig att köra, främst med hybridläget och med ren el. Har laddat fullt i alla lägen då det inte går att ställa in i appen och jag vill inte dribbla med menyerna då jag har olika ivägkörningstider varje dag.
Appen funkar bara om du köper den tjänsten separat och det går bara att göra för 12-månader i stöten.
Konstiga beteenden enligt mig men kanske inte för dig:
  • Har fortfarande svårt att veta när tändningen slås på och av. Verkar vara så att den slås av direkt när man går ur bilen när man kört men efter en stund om man inte kört iväg ännu. 
  • Rattreglagen funkar inte när tändningen är avslagen
  • Det går inte att sätta på sätesvärme när man backar
  • Svårt att förstå hur man stänger av startad navigering. Den stänger av sig själv när man kommit till adressen men innan..
  • Bilen har panikbromsat ett par gånger i P-garage när jag backat. Känns som man kört in i en vägg men det har aldrig hänt när något varit ivägen ..
Uppatering kommer..
Kommentera inlägget här: