Första recension: BMW i4 M50
Kategori: Bil
Första intrycken och frågor.. Bilder kommer senare också :-)
Generellt är i4:an en bra bil. Men som alltid, det finns saker att förbättra. Själv är jag kanske lite petig när det gäller vissa saker. Sammanfattar det som att det är en bra konventionell bil som går på el. Jag hade kanske väntat mig något mer innovativt av tillverkaren av i3.
Hårt hårt som alltid i BMW. Sätena kommer att vara perfekta efter ett par tusen mil men de är som vanligt designade för f_ta Bayrare.
Inredningen är full med knappar men allt har bra finish och passform.
Reglagen på ratten är många och när man är van vid tumhjul så är +/- knappar ett steg bakåt i utvecklingen. Att farthållaren måste ha så många knappar känns helt onödigt.
Att ratten inte ställer in sig på profilen är också ett minus i och med att vi som kör den har en längdskillnad på 25cm; krångligt.
Comfort access är typ samma som på min nästan 20år gamla E9x bil när man använder plånboken i iPhone för att låsa upp, funkar sådär om du frågar mig. Knöligt att man måste ta upp och låsa upp mobilen och sätta den intill handtaget samt lägga mobilen på laddplattan.
Har inte lyckats lista ut hur profilen är kopplad till nyckeln i plånboken heller. Får åla in i bilen och byta profil manuellt innan den ställer in sig vilket gör att det tar lång tid innan man kan köra.
Ratten är ett plus i sig helt klart (förutom att den ställs in manuellt). Prestandan är verkligen inget att klaga på men bilen drar onödigt mycket för att vara så liten även om man kör på snål-läget. Antar att detta delvis beror på att elmotorerna inte sitter direkt på drivaxlarna.
Ingen frunk på en elbil skvallrar liksom kardantunnel om att detta inte är en renodlad elbil. Rätt dåligt med utrymme både för saker och personer. Mitten bak är verkligen ett nödsäte och du får inte vara lång om du ska sitta bak generellt.
Snålt också att man inte kan välja baksätesvärme om man kör galonsätena, eller veganläder (konstläder).
Röststyrningen har inte satts på så stora prov men den verkar vara okej.
Plottriga menyer i displayen där viktiga saker blandas med oviktiga. Antar att man kan styra så att man får sin egen meny men favoriter när man har sin profil. Ännu har jag inte sett hur man får det som default när man startar bilen.
Tycker också att appen är seg - jag får Nissan Leaf vibbar när jag använder den. På Leafen skulle data till Japan och tillbaka innan det hände något med bilen. Särskilt kartan uppdateras extremt långsamt.
Insåg just att mobilnyckeln i plånboken gör att mobilen måste vara upplåst och väldigt nära sensorn. I praktiken funkar t ex inte ”vift” funktionen eller låsknappen på bakluckan. Kontaktlös laddning sker bara med förarens mobil gissar jag i detta läge. Edit: laddning sker ibland och ibland inte. Mobilen blir stekhet om man kör långt och går ned i sparläge.
Automatisk parkering är nu testad och det funkar men ännu så länge klarar jag mig utan. Däremot är parkerimgssensorerna så sega att de inte går att lita på. Förstår att andra i4 ägare slår på dom manuellt ofta.
M50 är något sänkt vilket inte vare sig parkeringssensorerna eller de som planerat höjden på kantstenarna tagit hänsyn till. Ingen återkoppling alls tyvärr på vissa trottoarkanter.
Bilen är sammanfattningsvis inte innovativ alls utan mer en vanlig bil som går på el. Exempelvis när man ska åka iväg med telefonnyckeln.
- Ta fram Mobilen
- Lås upp mobilen
- Håll mot handtaget
- Öppna med handtaget
- Lägg mobilen i mobilfacket
- Just nu: välj profil, tryck okej
- Tryck på start
- Välj växel
- Kör (eller egentligen helst lossa handbromsen också)
Omöjligt att inte jämföra med Tesla.
- Öppna med handtaget
- Välj växel
- Kör
En konstigt grej är att när man bromsar och släpper upp lite på slutet för att få ett mjukt stopp så ”vaggar” bilen fram och tillbaka. Inte upplevt det på några andra bilar alls. Trycker man till ordentligt är det inga problem såklart men det kanske passagerarna tycker..
Oups om någon kommer med en fysisk nyckel till bilen som inte är kopplad till din profil måste du fram med mobilen och scanna en QR-kod innan din profil kan laddas och du kan köra iväg!!! Annars får du köra med nyckelns profil.
Svängradien är löjligt dålig för att vara BMW. Känns som en gammal Saab.
Återkommer med en uppdatering on någon månad eller så när bilen har gått lite mer i alla sorters trafik. Till dess ska jag försöka lista ut hur jag blir av med motorbrummet i kupén när man kör :-D
Edit: Har nu slagit av motorbrummet, skönt. Gillar att köra bilen men vidhåller det som står ovan.